Met de commercialisering van de zorg is de online vindbaarheid steeds meer een graadmeter voor de inloop van nieuwe patiënten. Een goede website is de eerste stap naar een nieuwe patiënt, alleen wat is een ‘goede’ website? Wordt uw zorgorganisatie online gevonden door uw doelgroep? Spreekt de website van uw zorgorganisatie vervolgens genoeg aan? Kan de potentiële patiënt vinden wat hij/zij zoekt? Leidt de website tot conversies?
Een website promoot uw zorgorganisatie 24/7 en dat is iets wat zelfs de beste salesman niet voor elkaar krijgt… Verder is het van groot belang dat u kijkt naar de invulling van uw website. Voor wie schrijft u de content en met welk doel? Wie wilt u aanspreken en wat wilt u bereiken? In deze blog geven wij belangrijke tips om de website van uw zorgorganisatie te optimaliseren.
Tip 1: Werk aan de snelheid van uw website
8 seconden. Het is 1,58 seconden sneller dan het wereldrecord van Usain Bolt op de 100m sprint, maar ook de gemiddelde spanningsboog van uw websitebezoeker. Dit is dus de tijd die u krijgt om de aandacht van de bezoeker te trekken. Binnen die 8 seconden kijkt een persoon voornamelijk naar zijn of haar klacht, niet naar uw oplossing. Het is dus van uiterst belang dat een patiënt gelijk kan zien waarvoor hij of zij terecht kan bij uw zorgorganisatie.
Daarnaast heeft Google een zwak voor ‘snelle’ websites en beloont deze ‘daardoor’ met een hogere positionering. U bent zich er misschien niet altijd bewust van, maar laadt een website die u zelf bezoekt niet snel genoeg, dan is de kans groot dat u er voor kiest om verder te gaan ‘surfen’.
Tip 2: Zorg voor een goede Google vindbaarheid
Uw site kan nog zo goed zijn qua boodschap en presentatie, maar als u niet gevonden wordt, heeft u er niets aan. Zoals eerder vermeld draagt de laadsnelheid bij aan de gebruiksvriendelijkheid van een website, maar wat vindt Google nu allemaal nog meer belangrijk? Wij geven een aantal quick wins voor uw SEO optimalisatie (Google vindbaarheid):
- Een bezoeker moet snel door uw website kunnen navigeren
- Maak gebruik van ‘CTA knoppen’. Call-to-Action zijn knoppen die schreeuwen om aandacht en dus zijn mensen snel geneigd om hierop te klikken. Laat ze bijvoorbeeld contact opnemen met uw zorgorganisatie! Immers, het beste advies komt vanuit de de zorgverlener!
- Maak gebruik van ‘CTA knoppen’. Call-to-Action zijn knoppen die schreeuwen om aandacht en dus zijn mensen snel geneigd om hierop te klikken. Laat ze bijvoorbeeld contact opnemen met uw zorgorganisatie! Immers, het beste advies komt vanuit de de zorgverlener!
- Een duidelijke structuur op uw pagina helpt bezoekers sneller te vinden waar ze willen zijn. Gooi niet alle klachten/programma’s/behandelingen op een hoop, maar maak gebruik van verschillende koppen.
- Maak gebruik van duidelijke paginatitels. Zo hoeft een bezoeker niet onnodig tezoeken naar de juiste tekst en weet hij direct waarvoor hij op welke pagina moet zijn. Een goede paginatitel is voor google een signaal dat de pagina relevant is voor de zoekwens van een bezoeker. Hierdoor komt hij hoger te staan.
Uw teksten moeten goed zijn opgebouwd en bestaan uit waardevolle content voor uw doelgroep
- Bezoekers van uw praktijksite kunnen via het goed ingerichte navigatiesysteem zo op de juiste pagina komen, maar krijgen vervolgens een enorme lap tekst voorgeschoteld, juist amper tekst of een tekst die ze op elke andere site van de concurrentie ook terug kunnen lezen. Bij het opstellen van paginateksten en artikelen is het daarom van belang dat er gebruik wordt gemaakt van unieke content, die aansluit bij uw zorgorganisatie. Mensen willen lezen hoe jullie zijn hulpvraag gaan oplossen, op welke manier, welke behandelaar etc.
Een website bezoeker moet geholpen worden bij zijn of haar probleem.
- Zoals al eerder aangegeven is een bezoeker van een pagina op zoek naar een oplossing voor zijn probleem. Het moet dus gelijk duidelijk zijn waarvoor ze bij u terecht kunnen vanuit zijn of haar klacht beredeneert.
Google kijkt daarnaast onder andere naar de volgende punten;
- Is de site klikbaar, kunnen bezoekers makkelijk komen waar ze willen zijn?
- Hoe hoog is het bouncepercentage? Bezoekt iemand uw website en klikt hij gelijk weer weg door bijv. het niet kunnen vinden van de juiste info? Dan telt google dit als een bounce.
- Is een website wat hij zegt dat hij is? Doet de link anders vermoeden dan de werkelijkheid, dan ziet google u niet als relevant en zal de website worden weggestopt onderaan de pagina’s.
Tip 3: Is de website van uw zorgorganisatie mobielvriendelijk?
Gemiddeld vindt ruim 50% van alle website bezoeken al plaats via een mobiele telefoon. Dat is veel en wordt alleen nog maar meer! Werkt uw website ook goed op mobiel? Responsive houdt in dat wat u ook met uw telefoon doet, of u scrolt, het toestel draait of in of uitzoomt, uw website daarop reageert zodat deze altijd in de meest ideale vorm zichtbaar is voor de bezoeker. Dit is het minimale waar een mobiele site aan dient te voldoen. In een volgend blog ga ik meer in op een mobiele website.
Tip 4: Vormgeving van uw website
Mensen maken per dag ongeveer 35.000 (!!) keuzes, wat dus neerkomt op iets minder dan 1500 keuzes per uur. Denk bijvoorbeeld eens aan boodschappen doen en vol de schappen er uit zien.. Een groot deel van de keuzes die u maakt, baseert u op wat u ziet. Uiterlijk, kleuren en dus vormgeving spelen hierin een grote rol. Zo gaat het ook met het kiezen voor een zorgverlener/zorgorganisatie/zorgproduct. Uw nieuwe patiënt moet zich goed en aangetrokken voelen bij wat uw website pagina uitstraalt. Bent u een zorgverlener die gespecialiseerd is in het behandelen van kinderen, maar is het eerste beeld wat er zichtbaar is, een ouder stel? Dan zult u niet snel de juiste doelgroep aantrekken. Zij zullen zich niet kunnen vinden in dit beeld en zullen daarom verder kijken of ze een zorgverlener vinden die wel in bij hun ‘verwachtingen’ past.
“Every great design begins with an even better story…” Welk verhaal vertelt uw website?
Kunt u bij de 3 bovenstaande sites zelf aangeven wat zij zouden kunnen aanspreken?! Wij helpen u.
Beeldscherm links: Achter de schermen zijn wij de nieuwe locatie pagina’s voor FysioHolland aan het ‘vervangen’, waarin wij per pagina bekijken, wie de doelgroep is. Voor deze pagina, FysioHolland Medicort Kampong gevestigd in het clubhuis van SV Kampong, kiezen wij dus voor een sportieve uitstraling gericht op (top)sport. Op mobiel is de pagina veel actie gerichter en bevat de pagina minder informatie dan op desktop.
Beeldscherm midden: Tandartspraktijk de Wolvenstraat is een jonge en stadse tandartspraktijk, compleet met de look en feel van de bekende ‘9 straatjes’. In een gezellige, huiselijke en amsterdamse sfeer staan tandheelkundige zorg, persoonlijk contact met de patiënt en goede communicatie hoog in het vaandel.
Beeldscherm rechts: Van onze nieuwste website projecten, is de website van psychologiepraktijk JIPP. Deze praktijk staat voor persoonlijk, kleinschalig en slagvaardig. Deze kenmerken hebben wij terug laten komen door verschillende patiënten aan het woord te laten en hun persoonlijke ervaringen te laten delen.
Tip 5: Aan de slag met de site voor uw zorgorganisatie?
De ervaring van uw (nieuwe) patiënt begint niet in de behandelkamer, maar al tijdens zijn zoektocht naar de juiste zorg. Als 80% van de zorgconsumenten zich online oriënteren bij het maken van een keuze voor de beste zorgverlener, dan moet uw online ‘visitekaartje’ wel goed op orde zijn. Hoe is de online uitstraling van uw zorgorganisatie? En hoe duidelijk en onderscheidend is uw boodschap?
Bij zorgpromotor kunt u eenvoudig uw huidige website laten checken op de volgende punten:
- Waar liggen de verbeterpunten voor uw website?
- Hoe kunt u een hogere Google positie bereiken?
- Hoe bedient u (potentiële) klanten nog beter via uw website?
- Voldoet uw huidige site aan verschillende technische eisen?
Daarnaast kunnen wij natuurlijk ook uw nieuwe website bouwen. Bij ons is het geen 13 in een dozijn website. Wij denken samen met u goed na over het concept, de online doorvertaling van de identiteit, de doelgroepen die u wilt bedienen, de doelen die u wilt bereiken met de site en aan de hand daarvan bouwen en ontwerpen wij een site die helemaal aansluit bij de behoeftes van uw zorgorganisatie!
“Great web design without functionality is like a sports car with no engine”