Vanaf kinds af aan zijn we bezig met het opbouwen van ons netwerk. Denk aan het afspreken met vriendjes tot aan het lid worden van een sportvereniging. We leren steeds nieuwe mensen kennen en bouwen tegelijkertijd waardevolle connecties op. Op LinkedIn is dit niet anders. Het brengt jouw netwerk dichterbij en sneller tot je beschikking. Maar hoe onderhoud je je netwerk en op welke manier kan je het beste jouw netwerk uitbreiden? Dan is LinkedIn daar een heel geschikt social platform voor.
In dit artikel delen wij een aantal tips hoe je LinkedIn goed kunt inzetten om jouw netwerk op te bouwen en vervolgens te onderhouden.
Voordelen LinkedIn bedrijfsaccount voor de praktijk
Een persoonlijk LinkedIn account heeft veel meer mogelijkheden voor interactie dan een bedrijfsaccount. Waarom is het dan toch interessant om een bedrijfsaccount aan te maken voor de praktijk?
Wij hebben de belangrijkste voordelen op een rij gezet:
1 Vindbaarheid vergroten van je praktijk
Met een LinkedIn bedrijfspagina ben je vindbaar op LinkedIn. Mensen kunnen zoeken op bedrijfspagina’s. Maak daarom sowieso een bedrijfspagina aan, en vul de bedrijfsgegevens zo volledig mogelijk in zodat potentiële samenwerkingspartners de praktijk kunnen vinden.
2 Diensten en producten promoten
Op een bedrijfsaccount is er ook ruimte om je producten en diensten te laten zien en tevens om vanuit deze producten weer links te plaatsen naar je website. Dit komt het verkeer naar de site ook ten goede.
3 Nieuws delen en recente activiteiten extra onder de aandacht brengen.
Mensen die geïnteresseerd zijn in jouw praktijk, kunnen de bedrijfspagina volgen. Als ze je pagina volgen, verschijnen de bedrijfsupdates in hun newsfeed. Net zoals op alle social media geldt dat je wel waardevolle content moet delen. Bedenk dus altijd of de content die je deelt via je bedrijfspagina ook interessant voor jouw netwerk is. Maak er geen verkoopfolder van, maar deel waardevolle kennis en bijvoorbeeld vacatures.
4 Koppeling aan persoonlijke profielen van therapeuten
Een groot voordeel van een LinkedIn bedrijfspagina is dat je dit kunt koppelen aan een persoonlijk profiel. Er verschijnt dan een logo bij de bedrijfsnaam/functie die klikbaar is. Wie zijn je beste ambassadeurs? Juist ja, je medewerkers! Daarnaast kunnen zij eenvoudig al het nieuws van de bedrijfspagina delen op hun persoonlijke tijdlijn en tevens in hun eigen berichten de bedrijfspagina taggen.
Kortom de bedrijfspagina en de persoonlijke pagina’s versterken elkaar als je het goed inzet. Pas volgende tips toe voor het bouwen en onderhouden van een sterk netwerk:
Tip 1: Zorg voor een representatief account
Zowel het bedrijfsaccount als de persoonlijke profielpagina’s fungeren als interactieve visitekaartjes voor de praktijk. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat de pagina’s zo volledig mogelijk worden ingevuld en up to date worden gehouden. Volg de volgende vijf stappen voor een sterk en representatief profiel:
Stap 1. Maak gebruik van een professionele profielfoto of logo
Het eerste waar bezoekers naar kijken is de profielfoto op de persoonlijke pagina en of dit overeenkomt met de persoon waar zij naar op zoek zijn of een logo op de bedrijfspagina. Het is belangrijk om een goede eerste indruk te maken, zorg dus dat de profielfoto netjes en herkenbaar is.
Stap 2. Upload een sterke omslagfoto
Hoewel de profielfoto in de zoektermen op LinkedIn verschijnt is de omslagfoto op de profielpagina, een echte eye-catcher zodra iemand de pagina bezoekt. Net als de profielfoto is het belangrijk dat de omslagfoto relevant is en past bij de huidige functie. Het is sterk als er in de omslagfoto’s van de persoonlijke pagina’s direct een koppeling te zien is van de praktijk, door bijvoorbeeld een sfeerfoto van de praktijk te gebruiken met het logo van de praktijk erin verwerkt.
Stap 3. Zorg voor een effectieve kopregel (tagline)
Het stukje tekst of zinnetje onder de profielfoto heet de kopregel. En dat kleine stukje tekst is belangrijker dan je denkt. Het is, samen met de profielfoto, altijd zichtbaar op LinkedIn. Het is mogelijk om hier 220 tekens aan tekst toe te voegen. Wij adviseren echter om 65 – 70 tekens aan te houden, omdat je met de kopregel ook op Google verschijnt. Zodra u meer dan 70 tekens heeft, dan valt de tekst weg uit de zoekresultaten. Daarnaast is het belangrijk om zoekwoorden in de kopregel te vermelden, zoals manueel therapeut Breda.
Stap 4. Laat relevante informatie en prestaties zien
Laat potentiële samenwerkingspartners op de juiste manier kennismaken. Om je een helpende hand te bieden adviseren wij het om een heldere structuur aan te houden, zodat je de bezoekers meeneemt in jouw verhaal.
Stap 5. Deel en ontvang aanbevelingen
Onderaan een profielpagina is ruimte om aanbevelingen van (oud) collega’s en samenwerkingspartners te ontvangen. Het is belangrijk om deze aanbevelingen ook uit te delen binnen je eigen netwerk. Zo laat je zien dat je waarde hecht aan jouw netwerk en is de kans groot dat je ook zelf aanbevelingen ontvangt.
Tip 2: Bouw een betrokken netwerk op
Het gaat er niet om, om zoveel mogelijk connecties op LinkedIn te hebben, maar hoe waardevol je contacten zijn. Je kunt wel heel veel connecties hebben, maar als vervolgens niemand reageert, dan heb je niet veel aan die connecties. De kwaliteit van die connecties is veel belangrijker. Je wilt het liefst een betrokken netwerk. Hoe pak je het aan?
Stap 6: Gebruik de zoekfunctie van LinkedIn
Natuurlijk kun je mensen zoeken op naam. Maar wat als je de naam niet weet?
Gebruik dan de uitgebreide zoekfunctie van Linkedin. Daar kun je ook zoeken op functietitels of bedrijven bijvoorbeeld. Je kunt dus op zoek gaan naar huisartsen en tandartsen bijvoorbeeld. Typ deze gewoon in de zoekbalk in of gebruik de uitgebreide zoekfunctie van Linkedin. Dat werkt als volgt:
- Selecteer de zoekoptie ‘Personen’.
- In het volgende scherm klik je op de optie ‘Alle filters’.
- Vervolgens beschik je over uitgebreide zoekfuncties.
Stap 7: Voeg LinkedIn contacten toe
Als je alleen mensen toevoegt die je kent, gebruik je LinkedIn alleen als een veredelde visitekaartjes bak en niet om jouw netwerk te vergroten. Terwijl de echte kracht van LinkedIn vooral in de zogenaamde tweede en soms derde graad zit.
- Jouw eigen netwerk wordt eerstegraads genoemd. Je ziet dan bij een persoon 1ste staan.
- De tweede graad is het netwerk van jouw contacten. Hier staat 2e bij.
- De derde graad zijn mensen die verbonden zijn aan de tweede graad. Deze staan dus verder van je af. Hier staat 3e bij.
Vaak ken je jouw eerstegraads connecties wel omdat je ze persoonlijk ontmoet hebt of omdat je elkaar al volgt. Juist het tweedegraads netwerk is interessant voor je als het gaat om het uitbouwen van je netwerk.
Stap 8: Stuur een persoonlijke uitnodiging
Wil je zelf LinkedIn contacten toevoegen? Dus nodig je zelf mensen uit? Stuur dan altijd een persoonlijk bericht. In dit bericht kun je al goed kenbaar maken waarom je graag wilt linken. Hiermee is de eerste stap tot een nieuwe connectie gezet.
Tip 3: Ontmoet nieuwe relaties met LinkedIn groepen
Word lid van groepen met vakgenoten of juist waar jouw doelgroep zich bevindt. Hoe actiever je deelneemt in een bepaalde groep, hoe meer je opvalt en hoe meer nieuwe relaties je opbouwt (net zoals bij offline netwerken). Je kunt ook actief deelnemen door discussies te beginnen, te beantwoorden en te volgen.
Tip 4: Reageer altijd.
Mensen kunnen jou ook uitnodigen om te linken. Het komt heel vaak voor dat mensen dit zonder persoonlijk bericht doen. Zij zullen je alleen niet voor niets vragen voor hun netwerk. Stuur dus altijd een berichtje. Al is het maar om iemand te bedanken voor de uitnodiging. Ontvang je een connectie verzoek van iemand die je helemaal niet kent? Dan kun je zelf altijd eerst een berichtje sturen voordat je de uitnodiging accepteert. Dat doe je als volgt:
- Daarvoor ga je in het menu naar ‘Mijn netwerk’.
- Vervolgens klik je op ‘Alle beheren’.
- Dan zie je de optie om een bericht te sturen.
Wees niet te bang om uitnodigingen te accepteren van mensen die je niet kent. Je kunt een connectie altijd weer verwijderen 😉 Start een gesprek. Vraag gewoon waarom diegene wil linken. Dat kunnen hele leuke gesprekken en waardevolle LinkedIn contacten opleveren, en wie weet ook wel een leuke samenwerking!
Tip 5: Blijf up-to-date en actief
Het komt veel voor dat praktijken of therapeuten een tijdje wat plaatsen en vervolgens maandenlang niks van zichzelf laten horen. Wil je laten zien aan samenwerkingspartners dat je een interessante partij bent, blijf dan ook actief content delen waar dit uit blijkt. Zoals we eerder hebben aangegeven kun je de persoonlijk profielen inzetten om de berichten van het zakelijk profiel te versterken. Daarom zijn de persoonlijke profielen net zo belangrijk.
Bij het plaatsen van berichten is het belangrijk dat je rekening houdt met een aantal factoren. Naast dat de berichten relevante content moeten bevatten, kun je het bereik van het bericht snel groter maken door gebruik te maken van hashtags en het taggen van mensen en of bedrijven in het bericht. Deze mensen krijgen vervolgens ook een melding van de tag, waardoor de kans vele malen groter is dat zij het bericht liken en het liefst delen op hun eigen tijdlijn.
Kun je hulp gebruiken bij het bouwen en onderhouden van je netwerk op LinkedIn?
Neem dan contact op met ZorgPromotor voor meer informatie over een goede communicatiestrategie van jouw praktijk. Wij helpen jouw praktijk op de kaart te zetten.