Een krachtig netwerk biedt tal van voordelen. Het kan zorgen voor een sterke regionale positie, deuren openen die normaal gesloten blijven, je voorzien van relevante kennis en je wijzen op interessante kansen. Afhankelijk van je behoeftes, kun je bepalen welke mensen, organisaties, middelen of bestaande netwerken hier goed bij aansluiten. Dit klinkt allemaal natuurlijk erg goed, maar hoe pak je het aan? In dit artikel nemen wij je stap voor stap mee in het opbouwen en onderhouden van een netwerk.
Stap 1: Wat zijn je passies en competenties?
Je bent allemaal fysiotherapeut. Ben je daarmee allemaal hetzelfde? Als het goed is beschik je over andere competenties dan je collega-fysiotherapeuten. Ook de ene manuele therapeut of kinderfysiotherapeut is de andere niet. Je hebt een voorkeur aan patiënten, aandoeningen en hanteert een eigen werkwijze. Om te bouwen aan een sterk netwerk moet je dus eerst goed weten welk netwerk past bij jouw passies en competenties. Een gesprek aangaan vanuit een gemeenschappelijke deler praat al een stuk makkelijker. De Hogeschool Utrecht heeft hier een video gemaakt, waar dit goed in uitgelegd wordt.
Stap 2: Maak een omgevingsanalyse
Als je goed in beeld hebt wat je eigen passies en competenties zijn, is de volgende stap om een analyse te maken van de omgeving. Ben je bijvoorbeeld kinderfysiotherapeut, maar bevindt de praktijk zich in een wijk waar vooral veel senioren wonen en waar weinig scholen en sportverenigingen zijn, dan wordt het een stuk lastiger om je doelgroep uit je eigen wijk te halen.
Kijk dus goed naar de volgende factoren:
- Hoe ziet de bevolking in de omgeving van de praktijk eruit?
- Hoe gezond is de bevolking?
- Welke zorg- en welzijnsvoorzieningen zijn er?
- Welke bestaande netwerken zijn er allemaal al?
Waar kun je informatie vandaan halen over je wijk en jouw doelgroepen?
- De website van de gemeente
- Je eigen patiënten database
- Regionale nieuwssites en bladen
- Lokale netwerken
- allecijfers.nl
- funda.nl
- cbsinuwbuurt.nl
Stap 3: Bepaal het onderscheidend vermogen
Wat maakt jou als therapeut uniek en wat biedt de praktijk aan onderscheidend vermogen ten opzichte van andere praktijken in de regio. Wat maakt de praktijk bijvoorbeeld zo’n leuke plek om te werken? Wat zorgt ervoor dat patiënten graag bij jou of de praktijk onder behandeling komen? Wat is er onderscheidend aan de manier waarop je werkt? Welke behandelresultaten kun je laten zien? Zo zijn er veel verschillende facetten waar onderscheidend vermogen op bepaald kan worden. Door dit goed inzichtelijk te maken, kun je het goed naar buiten toe uitdragen in een unieke positionering.
Stap 4: Breng vervolgens in kaart welke mensen/bedrijven/verenigingen/scholen/andere zorgverleners hier goed bij passen
Als je de eerste drie stappen succesvol hebt doorlopen is het tijd om goed in kaart te brengen welke partijen hier allemaal goed bij passen. Heb je bijvoorbeeld een programma opgezet voor zwangere vrouwen, dan kan het goed zijn dat belangrijke samenwerkingspartners verloskundigenpraktijken, zwembaden, sportscholen, dietistes, en gynaecologen zijn. Kijk je meer out-of-the-box dan kun je ook nog kijken naar online communities waar zwangere vrouwen zich bevinden en verschillende zwangerschapscursussen in de omgeving.
Stap 5: Wat is de gemeenschappelijke deler?
De basis voor een succesvolle samenwerking ligt in de gemeenschappelijke deler. Deze dient voor alle betrokken partijen helder te zijn. Hier gaat het vaak mis. Bij het leggen van een eerste contact wordt meestal gekeken naar wat de andere partij voor jou kan betekenen, zoals het doorverwijzen van patiënten. Alleen wat kun jij op jouw beurt betekenen voor de andere betrokken partijen? Zorg dat je goed in beeld krijgt wat de behoeftes zijn van de partijen met wie je wilt samenwerken. Ga voor een lange termijn relatie en niet voor een snelle korte termijn score. Het bouwen en onderhouden van een netwerk vraagt in eerste instantie veel investeringsvermogen.
- Wat speelt er?
- Wat is belangrijk voor jullie gezamenlijke patiënt/klant?
- Wat zijn de mogelijkheden?
- Waar gaan we samen voor?
Om goed in beeld te krijgen wat de gemeenschappelijke delers zijn, moet je jouw potentiële samenwerkingspartners en hun behoeftes kennen. Je moet begrijpen waar ze vandaan komen en wat voor hen belangrijk is. Vervolgens is het belangrijk dat je wederzijdse waardering hebt voor elkaars rollen binnen een samenwerking. Als je al deze fases hebt doorlopen, is er pas sprake van wederzijds vertrouwen om met elkaar een succesvolle samenwerking aan te gaan.
Stap 6: Onderhouden van je netwerk
‘Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard’. Het is heel belangrijk dat je blijft investeren in je bestaande relaties en ze niet voor vanzelfsprekend gaat nemen. Er hoeft dan maar net een andere partij te zijn die met de juiste gemeenschappelijke deler je samenwerkingspartner benadert en de opgebouwde relatie kan verloren gaan.
Nog een aantal tips om mee aan de slag te gaan:
- Stel niet meteen je hulpvraag, kijk wat je een ander kunt bieden
- Wees specifiek, ga in op je kracht en kom met praktijkvoorbeelden
- Denk aan de lange termijn, je hoeft niet meteen iets voor elkaar te betekenen
- Zet je eigen netwerk in om anderen te helpen
- Blijf investeren in je relaties, houd ze goed bij in een database en noteer hoe je elkaar kent, wat je voor elkaar kunt betekenen en andere relevante informatie. Maak er aparte contactmomenten van.
- Maak gebruik van LinkedIn (zie ook ons artikel hoe je LinkedIn kunt inzetten om je netwerk op te bouwen en onderhouden) Begin hierbij met FysioPromotor en ZorgPromotor