Jelle Jouwsma, van origine fysiotherapeut en oprichter van HealthTrain, is een netwerker pur sang. Als ontwikkelaar van innovatieve zorgapps heeft hij inmiddels ruime ervaring met digitalisering in de zorg. Bij de ontwikkeling van digitale applicaties zoeken Jelle en zijn team de samenwerking met andere gelijkgestemden, zoals; zorgverleners, cliënten, specialisten, hogescholen, universiteiten en zorgverzekeraars. Op die manier bouwt HealthTrain haar eigen consortium. Zo zijn de succesvolle apps MijnZorgApp (1 miljoen downloads!) en Join2Move ontstaan. FYSIOPROMO Magazine ging met Jelle in gesprek over digitalisering, samenwerking en het opbouwen van een netwerk.
Waarom is het belangrijk om digitale tools in te zetten bij het bouwen en uitbouwen van een netwerk?
“Er komt een ‘olietanker’ aan zorg op ons af. De zorgvraag moeten we in goede banen gaan leiden om hetzelfde niveau van zorg ook in de toekomst te kunnen blijven bieden. Dat betekent niet alleen dat we meer zorg moeten gaan verlenen maar vooral dat we het anders moeten gaan organiseren. Daarbij moeten we ons minder focussen op de ziekenzorg en meer bewegen richting gezondheid en preventie. Digitalisering speelt daar een belangrijk rol in omdat het de beschikbaarheid en de effectiviteit kan verhogen. Er kan gemakkelijker en overzichtelijker gecommuniceerd worden met de cliënt en er kan duidelijker worden overgedragen tussen zorgverleners onderling.”
“Binnen HealthTrain hanteren we de gedachte dat zorgverleners vanuit één systeem moeten kunnen handelen. De digitale tools die wij leveren, zoals MijnZorgApp, dienen als kanaal en als middel om zorgverleners en organisaties te ondersteunen. Het gebruik daarvan stimuleert en vergemakkelijkt de samenwerking binnen een groep, zoals een netwerk of organisatie. Zo kan er bijvoorbeeld gezamenlijk aan een oefenprogramma gewerkt worden, of zelfs aan volledige zorgpaden.”
“We gaan meer inzetten op het ontwikkelen van onze gezondheid skills”
Hoe ziet het ideale zorglandschap er volgens jou uit?
“In het ideale zorglandschap spelen preventie, gezondheid en samen fit blijven een grote rol. We gaan een verschuiving zien van de tweedelijn naar de eerstelijn. Maar er komt ook nuldelijnszorg; mensen die zelf aan de slag gaan met hun gezondheid. We gaan met z’n allen betere gezondheid skills ontwikkelen. Ook daarin speelt digitalisering een belangrijke rol. Met ondersteuning van een app kun je van je klachten afkomen en ook recidive voorkomen, doordat de juiste informatie beschikbaar is, gerichte tips en adviezen gegeven worden, adequate oefeningen terug te vinden zijn en er bewustwording plaatsvindt. Technologie helpt ons steeds meer bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. Mocht je dan toch nog klachten krijgen, dan kom je beter geïnformeerd en fitter bij de zorgverlener terecht en heb je een verhoogde kans op herstel. Daarmee voorkomen we dat er te veel druk op de zorg komt en is er meer tijd en aandacht voor cliënten die meer aandacht vereisen.”
Welke stappen neemt HealthTrain om daar te komen?
“Wij stellen de middelen beschikbaar aan zorgverleners om de informatie op een beveiligde manier bij cliënten te laten komen. Al voordat iemand met een klacht bij de zorgverlener komt heeft hij de informatie en eventueel al oefeningen online toegestuurd gekregen. Wij bedenken trouwens niet de inhoud. Als we bijvoorbeeld een programma voor lage nekklachten willen aanbieden, dan willen we dat in samenwerking doen met specialisten die garant kunnen staan voor de inhoud, zodat we volgens de laatste wetenschappelijke standaarden en inzichten, facultatief, een programma beschikbaar kunnen stellen.
“HealthTrain is voornemens om de online zorgoplossingen steeds verder uit te breiden in samenwerking met de juiste partijen.”
“Een goed voorbeeld is de app Join2Move app voor mensen met artrose, de app kun je downloaden en in een 12 weken durend programma leer je beter om te gaan met artrose. Deze app hebben we ontwikkeld in samenwerking met de onderzoeksgroep van Hogeschool Utrecht, Reuma Nederland en zorgverzekeraar VGZ. De app wordt nu vrij aangeboden. De laatste twee jaar hebben we gemerkt dat daar steeds meer vraag naar komt.”
Wat is jouw ultieme doel om te bereiken met de zorgoplossingen van HealthTrain?
“Daar kan ik heel kort over zijn: Het leven van zorgverleners en cliënten elke dag een stukje gemakkelijker en beter maken door ze te ondersteunen en werk uit handen te nemen. Zodat we op die manier bijdragen aan waardevolle zorg.”
Hoe geeft MijnZorgApp nu al antwoord op dit ultieme doel?
“MijnZorgApp is ontstaan door het samenvoegen van huiswerkoefeningen.nl en AfsprakenApp. In MijnZorgApp kan de zorgprofessional zelf de content (zoals informatie, adviezen, oefeningen en video’s) bepalen en uploaden die interessant en nuttig is voor zijn specifieke doelgroep. Neem bijvoorbeeld een netwerk waarin zorgverleners mensen met rugklachten behandelen. De zorgverleners kunnen samen bepalen welke content er in de app opgenomen moet worden bij de behandeling van bijvoorbeeld lage rugklachten. Je kunt dus heel erg op de inhoud gaan zitten. Vervolgens kunnen zorgverleners het zelf digitaal vormgeven, opslaan en meegeven aan hun cliënten. De content kan niet alleen met cliënten maar ook tussen collega’s uitgewisseld worden. Vanuit ervarings- en gebruikersdata kunnen de programma’s verder worden aangepast en verbeterd. Het blijft dus in ontwikkeling en daardoor kun je het steeds weer naar een hoger niveau brengen. Dat is waardevol voor het netwerk en het draagt bij aan de doelen van het netwerk. Uiteindelijk kun je er dus de kwaliteit van zorg mee verhogen en daar is de cliënt mee gebaat. Dat is de verdienste van het netwerk en digitalisering is daarbij het hulpmiddel.”
“Het gebruik van MijnZorgApp stimuleert en vergemakkelijkt de samenwerking binnen een groep”
Is het binnen MijnZorgApp mogelijk om data uit te wisselen tussen zorgverleners onderling?
“Bij de innovatieve zorgoplossingen die wij gebruiken is het niet zo dat je daarmee onderling kunt communiceren. Daar richten wij ons (nog) niet op. Dat soort systemen zijn er wel. Zo bestaat er een app die helemaal gericht is op oncologische zorg en die is zo ingericht dat er onderlinge communicatie mogelijk is tussen zowel de cliënt, mantelzorgers, artsen en zorgverleners. Er is dus een hoop mogelijk maar je moet er wel goede afspraken over maken, je aan de AVG houden en steeds toestemming hebben van de juiste personen.”
Kunnen cliënten data uitwisselen met hun zorgverleners via MijnZorgApp?
“Cliënten kunnen op verschillende manieren data uitwisselen met hun zorgverlener via MijnZorgApp. De (verplichte) vragenlijsten kunnen via MijnZorgApp ingevuld worden, er kan feedback gegeven worden na het kijken van een video of het doen van een oefening, er kan via videobellen een online consult plaatsvinden en via schermdelen kan er data uitgewisseld worden. We zijn nu ook bezig om de persoonlijke activity trackers van mensen te koppelen aan de app. De cliënt geeft dan toestemming om bepaalde data uit de activity tracker te delen met de therapeut. Dat gaat allemaal over onze systemen. Wij zorgen ervoor dat dit tot in de details wordt geregeld, zodat het aan alle geldende wet- en regelgeving voldoet. Daarbij moet je denken aan het goed regelen van de toestemming van zowel cliënt als therapeut, de koppeling moet veilig zijn, de data moet opgeslagen worden in een database die in Europa staat en zo moet er aan een hele set voorwaarden worden voldaan. In de zomer van 2022 werken de eerste praktijken en cliënten hiermee.”
Wat heeft jouw netwerk je gebracht?
“Alle toepassingen binnen onze zorgoplossingen, maar ook het uitrollen en de adoptie binnen het zorglandschap, is mogelijk geworden door een krachtig netwerk van gelijkgestemden om ons heen te verzamelen. Door goede contacten met zorgverleners, cliënten, opleidingsinstituten, zorgverzekeraars, ICT’ers en netwerken in de zorg, zijn we op het punt beland dat we 1 miljoen downloads hebben bereikt met MijnZorgApp. En wat ons betreft is dit slechts het begin.”
“Digitalisering kan de effectiviteit in de zorg verhogen”
Heb je nog tips met betrekking tot het opbouwen van een netwerk?
Vaak is het gewoon een kwestie van de telefoon pakken om een afspraak te maken. Dat is voor mij echt de manier. Als je vanuit de inhoud gedreven wordt en je contact zoekt met gelijkgestemden dan gaat het bijna vanzelf. Na een paar woorden in het gesprek merk je al of je op dezelfde lijn zit. Vervolgens is het van belang om afspraken te maken en die uit te voeren. Als je laat zien dat je meters maakt dan volgt de andere partij vanzelf. Overigens geldt omgekeerd dat je snel door moet als er geen klik is en er geen actie volgt. Netwerken met gelijkgestemden is een feestje en je komt op die manier tot mooie samenwerkingen.”