Als praktijkeigenaar weet ik dat er bij het runnen van de praktijk veel meer komt kijken dan alleen goede zorg verlenen aan de cliënten. Als ondernemer ben ik namelijk ook verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering. Ik maak continu beslissingen om zo goed mogelijke zorg te kunnen verlenen én om ervoor te zorgen dat ik een gezond bedrijf heb. Maar hoe weet men of dit wel goed gebeurt? Een interview met Nicky Narraina, Directeur Business Development bij Qualizorg.
“Veel mensen kennen ons alleen van de PREM-onderzoeken die wij uitvoeren voor onze klanten. Maar wij doen veel meer. Denk aan custom made projecten, zoals bijvoorbeeld voor populatiebekostiging of ‘meten in de keten’, Datawarehousing, maar ook ROM binnen de GGZ en PROM (Patient Reported Outcome Measurement). Voor dit laatste hebben wij eind 2019 nog een compleet nieuw PROM-portaal gelanceerd waarvan meer dan 1.000 klanten gebruik maken.
Wij zijn actief binnen een heel breed vlak van kwaliteit van zorg en worden gedreven door bijvoorbeeld Value Based Healthcare en Triple Aim. Die laatste is trouwens geëvolueerd naar Quadruple Aim, waarbij het welbevinden van de organisatie en medewerker is toegevoegd. Ook daarin doen wij trouwens al veel, zoals medewerkerstevredenheidsonderzoeken (MTO).
In dit kader komen wij met iets nieuws voor de paramedie, de Qualiview Bedrijfsvoeringstool. Zeer interessant voor praktijkeigenaren. Hoe wij hier op zijn gekomen?”
NVD-portal tweedelijns ziekenhuizen
“In 2018 kregen wij een mooie opdracht van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD). Binnen de tweedelijns diëtetiek kwamen zes ziekenhuizen periodiek bij elkaar om van elkaar te leren. Dit werd als prettig en waardevol ervaren, maar gebeurde nog op basis van Excel-bestanden en andere documenten. Wij kregen de vraag om dat traject te uniformeren qua data (kwantitatief) en dit te ondersteunen met IT.
Uit deze opdracht is uiteindelijk een portal gekomen waar nu meer dan 35 ziekenhuizen mee werken. En het leuke is dat men nu inzichten heeft van de voor hen belangrijke indicatoren. Zo zien zij bijvoorbeeld hoeveel procent van de populatie is binnengekomen op verwijzing met een eiwitpercentage van 4%, maar hebben zij bijvoorbeeld ook inzichten op het vlak van salarissen per functierol. Daarbij kan iemand zich ook vergelijken met een soortgelijk ziekenhuis. Een topklinisch ziekenhuis moet zich niet vergelijken met een algeheel ziekenhuis.
Dit is allemaal op zichzelf al heel interessant. Maar wij ontdekten ook nog iets onverwachts. In de tool kon men van tevoren aangeven of men anoniem of met naam en rugnummer vermeld wilde worden. In dat laatste geval kon men informatie met elkaar delen en in dialoog gaan. Iedereen tot op heden heeft gekozen voor het laatste. Super mooi! “
Totstandkoming van de Qualiview Bedrijfsvoeringstool
“Natuurlijk ligt dat in de eerstelijn wat anders, vanwege het concurrentiële, maar ik ben ervan overtuigd dat ook hier de wil er is om van elkaar te leren. En dat daar behoefte aan is. Dat horen wij namelijk ook.
Met zo’n 9.500 klanten hebben wij veel contact met praktijken in de eerstelijn. Als wij daar vragen hoe het met hen gaat, krijgen wij vaak een oppervlakkig antwoord. Bijvoorbeeld ‘goed’. Maar is goed ook goed?
Wij merkten dat men het vaak zelf niet wist. Want er is geen vergelijk met anderen. Wat goed is, is dan een subjectief begrip dat alleen geduid worden als er een vergelijking is. Daarom zijn wij met het initiatief gekomen van de Qualiview Bedrijfsvoeringstool voor de paramedische markten.
Vóór de ontwikkeling hebben wij een onderzoek gedaan onder 400 praktijken met de vraag wat men interessant vindt op het vlak van hun bedrijfsvoering. Daar kwamen super interessante dingen uit, maar ook logische. Zoals omzet, kostenverdeling, wat doet iemand aan marketing en hoe heeft iemand zaken omtrent het personeelsbeleid geregeld.
Wij hebben daarop besloten om met SiRM, een gerenommeerd strategisch adviesbureau in de zorg, de opdracht te geven voor een bedrijfsvoeringsonderzoek met als doel om in de paramedische markt praktijken op dat vlak te kunnen vergelijken. Deze opdracht bestond uit twee delen. Eén: de indicatorenset ontwikkelen van gegevens die men moet invullen. Twee: zorgen voor de juiste vergelijkingsgroepen.
Dit traject heeft een half jaar in beslag genomen, waarbij wij ook een klantenpanel hebben opgezet. In het klantenpanel zit een afvaardiging van beroepsgroepen en netwerken – zoals Keurmerk Fysiotherapie, NVH, NVLF, Fys’Optima en HGN – en een goede mix van grote en kleine praktijken.
In het klantenpanel hebben wij ook besproken hoeveel tijd het invullen van de gegevens ongeveer in beslag neemt. Het kan zijn dat een praktijk er misschien wel vier uur mee bezig is. Wij communiceren dit ook bewust. Mooier kunnen wij het niet maken. Maar wij weten dat u er mooie inzichten van vergelijkbare praktijken voor terug krijgt. Het zegt ook wel iets over de hoeveelheid aan waardevolle data die beschikbaar is.
In april zijn wij er klaar voor en gaan de praktijken aan de slag met het invullen van de gegevens en de inzichten die deze nieuwe tool ze geeft.”
Inzicht en dialoog leidt tot betere zorg
“De reacties zijn zeer positief. Bij de eerste introductie hadden wij al 450 enthousiaste praktijken die wilden deelnemen. Meer dan genoeg om goed te kunnen benchmarken in een vergelijkingsgroep. Wel wil ik benadrukken dat iedereen afhankelijk is van elkaars input. Want alleen als voldoende praktijken het invullen, heeft u ook de juiste inzichten en representatieve vergelijkingen.
Daarom zou ik bijna een beroep doen op solidariteit. Wij hebben bewust de investering laag gehouden, zodat iedereen deel kan laten nemen. Ook de kleine praktijken. Wij denken dat wij daarmee iedereen erg helpen. En wat betreft de kleine praktijken, daar is het ook zeer geschikt voor. Om verschillende redenen, maar wat ik wel mooi vond was de motivatie vanuit de NVLF, waarbij zij aangaven dat ik moeilijk aan de knop van de vergoedingen kunt draaien, maar wel aan de knop instroom en met name kosten. Dat was ook één van de redenen voor hen om in het panel plaats te nemen.
Wij doen dit omdat wij erin geloven dat het welbevinden van de organisatie direct invloed heeft op de kwaliteit van zorg. Dus moet ik dit ook inzichtelijk hebben om van elkaar te kunnen leren en de zorg te kunnen verbeteren. Voor ons is er één doel: wij zien graag dat de Qualiview Bedrijfsvoeringstool zorgt voor dit inzicht en dialoog, want dit leidt tot verbetering van de organisatie en daarmee de kwaliteit van zorg. Zelfs de dialoog faciliteren wij, omdat we contact met elkaar kunnen opnemen. Als dit ontstaat, dan ben ik blij.”