Vier redenen waarom online patiënten naar uw concurrent gaan – En wat u kunt doen om ze wel voor uw praktijk te laten kiezen!
De zorgconsument is een kritische consument en geef ze eens ongelijk. Het gaat namelijk om de gezondheid van een persoon en dat gezondheid voor alles gaat, is in deze coronatijd nog maar eens extra duidelijk geworden. De grote vraag is nu: waarom kiest een consument voor uw concurrent en niet voor u? Ligt het aan de zorgverlening of heeft het iets met uw website te maken? Waarschijnlijk het laatste.
Lees hieronder de vier belangrijke succesfactoren van een website en zorg ervoor dat uw website voldoet, zodat u geen online zorgconsumenten meer misloopt!
1# Een snelle laadtijd zorgt voor een hogere gebruiksvriendelijkheid van uw zorgwebsite
Paginasnelheid is de tijd die een website nodig heeft om te laden. Deze laadsnelheid wordt bepaald door verschillende factoren, zoals afbeeldingsgrootte, de server waar de website op draait, paginaopbouw en bestandsformaten.
Waarom is de laadsnelheid van uw website zo belangrijk?
- De laadsnelheid is een belangrijke ranking factor voor Google. Zowel op desktop als mobiel, want anno 2020 vormt de mobiele versie van de content op uw website de kern voor indexering en ranking door Google. Ranking? Indexering?
Ranking is de positie van webpagina’s in de organische Google zoekresultaten. Bovenin Google ziet u eerst de betaalde Google Ads, daaronder staan de organische zoekresultaten. Ze zijn ‘gratis’, ze kosten alleen tijd. Indexeren is het registreren van pagina’s voor de databases van zoekmachines. Geïndexeerde pagina’s (kunnen) worden getoond in de zoekresultaten en vormen de basis voor de Google ranking.
Hoe hoger de ranking, hoe hoger uw webpagina’s staan in de zoekresultaten. Het resultaat? Een grotere kans dat mensen contact met u opnemen.
- Een trage website heeft ook een negatieve invloed op de gebruikerservaring. Als u naar een website gaat, dan wilt u toch ook dat direct alles te zien is? Bezoekers haken sneller af, als een pagina een lange laadtijd heeft. Dit is te zien aan de bounce rate, (het percentage bezoekers dat op uw website terecht komt en de site verlaat zonder een tweede pagina te bekijken). Als bezoekers uw website snel verlaten, is de kans natuurlijk kleiner dat ze contact met u opnemen.
De laadtijd van een website en de onderliggende websitepagina’s, is dus erg belangrijk voor het uiteindelijke succes. Benieuwd hoe uw website ervoor staat? We helpen u graag bij het meten én het verbeteren van de laadsnelheid!
2# SEO-geoptimaliseerde teksten voor een betere leesbaarheid van uw zorgwebsite
Voor een goede ranking in zoekmachines zoals Google of Bing, moeten de teksten SEO geoptimaliseerd zijn. SEO-teksten hoor ik u denken? Hieronder leggen we uit wat SEO-teksten zijn én waarom ze zo belangrijk zijn voor uw website.
Een zoekmachine kijkt naar de relevante informatie, op basis van de zoekopdracht die de consument heeft ingevuld. Het belangrijkste is dus dat uw teksten relevant zijn voor bezoekers.
Waarom zijn deze teksten zo belangrijk? SEO-geoptimaliseerde teksten zijn belangrijk om meer relevant verkeer naar uw website te krijgen. Simpel gezegd: SEO-teksten krijgen een betere waardering door Google, waardoor de website hoger in de zoekresultaten komt. Zichtbaarheid op de eerste drie posities is belangrijk, want daar klikken de meeste mensen op. Meer verkeer betekent meer bezoekers en dus ook meer potentiële zorgconsumenten.
Hoe schrijft u nu een goede relevante SEO-tekst? Schrijf de tekst voor uw lezer en houdt rekening met onderstaande punten:
– Gebruik relevante zoekwoorden (zoals fysiotherapeut, fysiotherapeut Goes, revalidatietraining etc.);
– Benoem de zoekwoorden in titels en tussenkopjes;
– Gebruik synoniemen voor het zoekwoord;
– Probeer duidelijk te schrijven voor uw bezoekers (zonder al te veel vaktaal).
Heeft u hulp nodig bij het schrijven van goede SEO-teksten? Neem contact met ons op.
3# Met een clean lay-out navigeert u makkelijker door uw zorgwebsite
Als bezoeker op een website wilt u direct vinden waar u naar op zoek bent. Of dat nu de specialismes van de praktijk zijn, ervaringen van klanten, openingstijden van de praktijk of de contactinformatie is, deze informatie moet u als websitebezoeker direct kunnen vinden. Kan men de gewenste informatie niet vinden? Dan haakt de bezoeker af en zoekt hij simpelweg verder. Het is daarom belangrijk om uw website lay-out af te stemmen op het doel van uw bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan een goede structuur van het menu, duidelijke buttons en kort maar krachtige teksten.
Kunt u wel wat hulp gebruiken bij het ontwerp van uw website? Neem contact met ons op.
4# Uw zorgwebsite voldoet aan de AVG-regels
De AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, gaat voor een groot deel over verantwoordelijkheid en transparantie. Wat doet u als zorginstelling met persoonsgegevens en wie hebben er inzicht in deze gegevens? Elke website met een formulier, zoals een contactformulier, of een inlogmogelijkheid moet voldoen aan de AVG-regels.
Voldoen aan de AVG is niet alleen verplicht, maar straalt ook een stuk betrouwbaarheid uit. Daarom is het belangrijk dat uw website en zorgpraktijk voldoet aan de AVG-regelgeving.
Maar hoe kunt u hiervoor zorgen? Hieronder geven we enkele tips:
– Geef duidelijk aan hoe u de persoonsgegevens verwerkt;
– Zorg voor een privacyverklaring; – Sla de persoonsgegevens veilig op;
– Plaats een juiste cookiemelding.
Heeft u vragen over het AVG-proof maken van uw website, neem dan contact op met ons bureau.