Vier communicatietips om actief mee aan de slag te gaan
Toen Nederland in lockdown ging door het coronavirus stond ieders leven op z’n kop. Door alle berichtgeving in de media werden mensen onzeker. De zorg stond in het teken van corona en het terugdringen van het stijgend aantal IC opnames. Patiënten bleven weg bij de huisarts, contactberoepen mochten niet meer uitgevoerd worden en de bevolking ging massaal thuiswerken. Iedereen greep in sneltreinvaart naar digitale tools. Als zorgverlener moest u ook anders gaan communiceren met uw patiënten. U ging videobellen, mailen en andere e-health toepassingen gebruiken. Lees hier onze 4 communicatietips om zichtbaar te blijven in de coronatijd!
“Speel in op de informatiebehoefte van uw cliënten”
U heeft het vast ook meegemaakt. Cliënten die weg bleven, uit angst of omdat ze de zorg niet extra wilden belasten. We weten dat de zorgconsument veel vragen heeft over de zorgverlening in coronatijd. Een uitgelezen kans om uw praktijk te promoten door in te spelen op die informatiebehoefte. U kunt u nu onderscheiden van anderen en laten zien dat u de betrokken zorgprofessional bent waar mensen op kunnen vertrouwen. Een goede inzet van communicatiemiddelen is hierbij van cruciaal belang.
Communicatietip 1: Informeer
In één van onze vorige blogs hebben we u al verteld over e-mailmarketing en we hebben u 5 tips gegeven waar een goede nieuwsbrief aan moet voldoen. We hebben u verteld dat relevante informatie over uw praktijk vaak heel goed gewaardeerd wordt door uw cliënten. Dus een extra nieuwsbrief over de door u genomen coronamaatregelen zal zeker op prijs gesteld worden. Pas ook uw website en narrowcasting aan en informeer uw cliënten over de fysieke en online behandelmogelijkheden.
Communicatietip 2: Geef educatie
Hoe verleidt u uw cliënten om e-health toepassingen te gaan gebruiken? Niet iedereen stapt zo makkelijk over naar digitale hulpmiddelen. Een instructievideo waarin u de werkwijze en voordelen laat zien kan uitkomst bieden. Mensen nemen informatie namelijk makkelijker op via beeld dan via tekst. Zo’n video kunt u breed inzetten op uw narrowcasting, website en social media kanalen. U schept vertrouwen en de cliënt durft ermee aan de slag te gaan.
“Lees ook ons magazine over de rol van communicatie in online zorg”
Communicatietip 3: Preventie
Veel mensen werken nu thuis en die werkplek is meestal niet ergonomisch verantwoord. Dat geeft allerlei klachten aan ons bewegingsapparaat. Hoe voorkom je dit soort klachten? Ook hier kan een video met specifieke bureaustoel-oefeningen een goed communicatiemiddel zijn. Laat één van uw fysiotherapeuten aan het woord en toon uw expertise. Deel deze op uw website, narrowcasting en op social media. U geeft iets cadeau en zult hiermee punten scoren.
Communicatietip 4: Werk aan online klantenbinding
Hoe zorgt u ervoor dat u verbonden blijft met uw cliënten als er minder face-to-face contact is? Ook daar zijn oplossingen voor. U kunt zichtbaar blijven op plaatsen waar cliënten met u in contact komen, zoals gepersonaliseerde apps en social media kanalen. Ten tweede kunt u een community opzetten waar patiënten elkaar kunnen vinden en ervaringen kunnen uitwisselen. Hierdoor blijft u nauw verbonden met uw cliënten.
Heeft u, naast deze communicatietips, hulp hierbij nodig of wilt u sparren met één van onze experts? Bel me gerust. En blijf gezond!
Neem contact met ons op of neem persoonlijk contact met mij op via:
Kirsten Baane
Fysiopromotor
T: 085-2738487
E: kirsten@fysiopromotor.nl