De Juiste Zorg op de Juiste Plek. Substitutie van de zorg. Multidisciplinaire behandelteams. Druk op de arbeidsmarkt. Toenemende onbetaalbaarheid van de zorg. Druk op de zorgpolissen. Digitalisering. Allemaal urgente ontwikkelingen die onvermijdelijke transities in de zorg vragen. Elke zorgorganisatie staat daardoor voor complexe strategische uitdagingen. Welke betekenis geeft u aan deze ontwikkelingen? Welke prioriteiten stelt u en welke keuze(s) maakt u vervolgens? Wij kunnen u met strategisch communicatieadvies in de zorg helpen bij het bepalen van de juiste koers. Met welke strategie pakt u het aan?
Strategisch communicatieadvies
"een ijzersterke strategie voor de zorg"
Een ijzersterke strategie voor de zorg
De zorg vraagt om verandering. Wat is uw strategie?
De zorg vraagt om verandering. Wat is uw strategie?
Waarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan strategie?
Waarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan strategie?
Een gezonde bedrijfsvoering en een goed resultaat beginnen met een goede strategie. Strategie is vandaag de dag een doorlopend proces van koers zoeken en koers zetten. Waarbij een stevig fundament de belangrijkste basis vormt.
‘Wie zijn we?’ ‘Waar staan we voor?’. Een duidelijk en gedragen fundament helpt de juiste koers te bepalen. Hiermee wordt het vele malen makkelijker om keuzes te maken, zoals welk personeel past bij ons? Wat willen we uitdragen naar patiënten? Een betekenisvolle en gedragen missie en visie motiveert medewerkers, creëert draagvlak en schept duidelijke kaders. Zorgorganisaties die betekenis hebben en dicht bij zichzelf blijven, zijn geloofwaardig, aantrekkelijk en daardoor succesvol.
Strategisch communicatie advies en begeleiding
Strategisch communicatie advies en begeleiding
ZorgPromotor begeleidt zorgorganisaties met strategisch advies om het fundament helder te krijgen en weloverwogen keuzes te maken. Afhankelijk van de fase waar een zorgorganisatie in zit, bieden wij verschillende sessies aan en geven wij strategisch communicatieadvies en begeleiding. Tevens stellen wij strategische plannen op of dragen vanuit communicatieperspectief bij aan beleidsplannen.
Strategische sessie(s) bepalen fundament
Strategische sessie(s) bepalen fundament
Wat zijn de missie, visie en kernwaarden van uw zorgorganisatie? Dit moet staan als een huis en elke betrokken medewerker vol overtuiging kunnen vertellen. Het is daarom uiterst belangrijk dat hier genoeg tijd aan besteed wordt en de juiste stakeholders erbij betrokken worden. In de vorm van één of meerdere interactieve sessies gaan we met de zorgorganisatie aan de slag om erachter te komen waar de organisatie nu staat en vooral waar u wilt staan. Hoe de organisatie nu bekend staat en bekend zou willen staan. Met welk doel u bepaalde keuzes neemt. Op welke manier u communicatie hebt ingezet en nog wilt inzetten. Wat uw onderlinge relaties zijn en hoe de samenwerkingen in de regio worden gevormd. De strategische sessie(s) hebben als doel om meer inzicht te krijgen in het DNA van de zorgorganisatie, wat het onderscheidend vermogen is en hoe communicatie kan gaan bijdragen om de beoogde doelen te bewerkstelligen. Afhankelijk van de grootte en complexiteit van de zorgorganisatie wordt bepaald hoe de sessies gevormd worden.
Strategische sessie(s) bepalen en uitrollen strategie
Strategische sessie(s) bepalen en uitrollen strategie
Het fundament staat als een huis, wat nu? Dan is het tijd om de juiste strategie te gaan bepalen. Wat past bij ons en wat past niet bij ons? Wat zijn belangrijke ontwikkelingen waar we rekening mee moeten houden? Hoe gaan we de markt bewerken? Welke doelgroepen willen we aanspreken? Hoe gaan we ze bereiken? Wie betrekken wij intern en extern erbij? Hoe gaan we het organisatorisch optuigen? Allemaal vraagstukken waar antwoord op gegeven moet gaan worden om de juiste koers te bepalen en varen. Ook hierbij geldt dat wij aan de hand van interactieve sessies zorgorganisaties helpen om deze koers goed neer te zetten. Vervolgens kunnen wij ook begeleiden in het succesvol uitrollen van deze koers. Afhankelijk van de grootte en complexiteit van de zorgorganisatie wordt bepaald hoeveel sessies en begeleiding wenselijk is.
Strategisch adviesplan
Aan de hand van de uitkomsten van de strategische sessie(s) en een externe analyse stellen wij desgewenst een strategisch communicatieplan op. Dit plan is de grondslag van de uitvoerende communicatie activiteiten. U ontvangt een uitgebreid rapport met communicatieadvies, een concreet plan van aanpak. Wij adviseren om altijd eerst te starten met strategische communicatiebegeleiding en door ons een strategisch communicatieplan op te laten stellen voordat u start met uitvoerende marketingcommunicatie activiteiten. Op deze manier sluit de communicatie aan bij de bedrijfscultuur en het organisatiebeleid. Hierdoor kan de communicatie veel gerichter en doeltreffender ingezet worden.
Wilt u ook strategisch communicatieadvies binnen de zorg?
Plan direct een kennismakingsgesprek in met Kirsten Baane of neem contact met ons op.