Patiënten weer gezond maken en houden, dat zit helemaal ingebakken in het zorgverlenershart. Alleen hoe zit het met het gezond houden van uw praktijk? Hier liggen voor veel praktijkhouders nog de nodige uitdagingen. De aanvullende verzekeringen worden ieder jaar meer uitgekleed en ook patiënten zelf kijken steeds kritischer of ze nog wel zo ‘goed’ verzekerd moeten zijn. Tandartsen zien dat behandelingen vaker worden uitgesteld, fysiotherapeuten zien hun marges ieder jaar verder kelderen en huisartsen zien elk jaar een verdere toename van hun werkdruk. Al bij al, hoe leuk is het in deze tijd eigenlijk nog om zorgverlener/zorgondernemer te zijn?
Dat is een vraag die steeds meer gesteld wordt binnen de eerstelijnszorg. Zorgwekkend, want we hebben al te maken met een tekort aan zorgverleners. Meer uitstroom en ziekteverzuim kunnen we dus al helemaal niet gebruiken. Wat gebeurt er vervolgens? Precies, er komt nog meer druk te liggen op de al overvolle agenda’s van de zorgverleners. Hierdoor is er nog minder tijd voor de patiënten, waar u eigenlijk juist meer, of beter gezegd, gerichte tijd aan wilt besteden. De ene patiënt en klacht is de andere niet. Is het niet veel fijner om zelf te bepalen hoeveel tijd elke patiënt nodig heeft in plaats van dat het voor u bepaald wordt? Voor MedischOndernemen hebben wij een blog geschreven, waar wij hier dieper op ingaan.
Sleutelwoord is omdenken
Kortom: in de zorg is het nu de hoogste tijd om te leren omdenken. U kunt als praktijkhouder niet passief achterover blijven leunen en verwachten dat uw praktijk gezond ‘blijft’ door volledig te leunen op de inkomsten die via de zorgverzekeraars binnen komen en te blijven handelen zoals u altijd deed. Misschien redt u het daar nog wel een tijdje mee, maar hoe toekomstproof is dit, kijkend naar alle prognoses en ontwikkelingen zoals: digitalisering, vergrijzing, arbeidsschaarste, economische onzekerheid, administratieve lastendruk en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Positie binnen de zorgketen
Een voorbeeld van een zorggroep die hun positie echt door de vingers heeft laten glippen is naar mijn idee de apothekersbranche. Ze hebben te weinig van zich laten horen en zichzelf in een achtergrond positie gemanoeuvreerd. Dit heeft ertoe geleid dat ze zware klappen hebben gehad de afgelopen jaren en hun rol ook in de toekomst steeds onzekerder wordt. De apothekersbranche moet nu keihard aan de bak om de toegevoegde waarde van de apotheker te laten zien aan zowel zorgverzekeraars, overheid, patiënten en andere zorgverleners. Dat is een flinke kluif. Dit maakt het vak ook minder aantrekkelijk voor jonge geneeskundestudenten, wat ertoe gaat leiden dat er steeds meer arbeidstekorten komen onder apothekers.
Meer lobby en samenwerking nodig vanuit brancheorganisaties
Pas recent vindt er vanuit de KNMP meer lobby plaats om de positie van apothekers te versterken binnen het gehele zorgstelsel. Er is alleen een flinke inhaalslag te maken. Ook de fysiotherapiebranche heeft flink wat steken laten vallen als het gaat om een sterke positionering voor de fysiotherapie. In het Integraal Zorgakkoord wordt helemaal niet gesproken over de fysiotherapie. Beroepsorganisaties moeten mijn inziens veel pro-actiever opkomen voor de belangen van hun achterban, maar ook veel meer de handen ineenslaan. Immers patiënten hebben vaak met meerdere ‘zorgloketten’ te maken. Als we echt de patiënten centraal willen stellen, moeten brancheorganisaties ook veel meer de samenwerking opzoeken. Dat gezegd hebbende, begint een gezonde praktijk wel bij uzelf.
Wie is uw klant?
Verwachten dat alles bij het ‘oude’ blijft en de praktijk wel blijft lopen, is vanuit ondernemersperspectief een gevaarlijke gedachtegang. Zoals het zorglandschap nu is ingericht is namelijk niet houdbaar, daar is iedereen het over eens. Wat de oplossing is, daar zijn de meningen op alle niveaus sterk over verdeeld. Feit blijft wel, dat het steeds belangrijker wordt om weer terug te gaan naar de essentie. Is de zorgverzekeraar uw klant of is de patiënt uw klant?
Wie bepaalt de koers van de praktijk?
De zorgverzekeraar betaalt nu ongeveer 95% van de gemiddelde inkomsten van een praktijk, dus dat maakt de zorgverzekeraar de betalende klant. Alleen, zeg nu zelf, u wilt toch veel liever uw patiënten zelf als uw klanten zien? Daar staat u immers elke dag weer voor op, om uw patiënten te helpen. Stel uzelf nu eens de kritische vragen: Zouden mijn patiënten ook voor mij kiezen als ze de zorg zelf moeten betalen? Of laat ik mijn praktijkvoering, personeelsbeleid en patiëntenzorg nu teveel leiden door de regels die de zorgverzekeraars mij opleggen?
Commercialisering is GEEN vies woord
In de zorg heerst nog steeds een groot taboe op het woord ‘commercialisering’. Wilt u uw praktijk gezond houden, is het echter noodzakelijk om op deze manier naar de praktijk te kijken. Hier is ook helemaal niets mis mee, als het vanuit de juiste gedachtegang is. Waarom betalen mensen uit eigen portemonnee een chiropractor, personal trainer, diëtist of tandarts? Het draagt bij aan hun persoonlijke doelen zoals: afvallen, een mooier gebit of van die vervelende nekpijn af. Ze worden echter wel kritischer voor wie ze dan kiezen. Deze keuze is voor iedereen anders. Hoe wilt u zelf behandeld worden als patiënt?
Meer mens, minder patiënt
Patiëntenfederatie Nederland bracht in 2018 haar visie Meer mens, minder patiënt uit. Een van de kernpunten hierin is dat zorg moet uitgaan van de verschillende wensen en mogelijkheden van patiënten en niet van de organisatie van de zorg. Niemand is hetzelfde. De ene patiënt heeft behoefte aan een vertrouwensband en komt daarvoor graag naar de praktijk, terwijl een andere patiënt toegang tot zorg buiten de reguliere werktijden belangrijk vindt. Dit laatste is terug te zien op de huisartsenposten, waar de afgelopen jaren het aantal (niet-urgente) zorgvragen is gestegen en in de toename aan fysiobezoeken voor- en na werk of online consults om zo min mogelijk tijd kwijt te zijn. Want laten we eerlijk zijn, niet alleen de zorg is overbelast. De agenda’s van heel veel mensen lopen over. Als u kijkt vanuit klantperspectief, kunt u hier dus als zorgverlener op inspelen.
Lees de volledige blog op MedischOndernemen
Kunt u hulp gebruiken bij deze transitie?
ZorgPromotor is een gespecialiseerd communicatiebureau in de zorg. Wij denken graag op elk niveau mee over het beschikbaar en toegankelijk houden van de zorg. Communicatie en verbinding speelt hierin een essentiële rol. Zowel op strategisch, beleidsmatig niveau als bij uitvoerende aspecten is ZorgPromotor de communicatiepartner in de zorg.
Auteur: Kirsten Elenbaas, eigenaar ZorgPromotor
Bronnen:
https://www.independer.nl/zorgverzekering/info/aanvullende-verzekeringen/onderzoek
https://www.patientenfederatie.nl/downloads/organisatie/130-visie-meer-mens-minder-patient/file