Actualiteit op je website is heel belangrijk voor je Google positie. Dit is ook iets waar meteen veel praktijken in verzaken. Want wat moet je nu eigenlijk op je website zetten? Veel verder dan het vermelden van aangepaste openingstijden tijdens de zomervakantie of de afwezigheid van een collega, komen de meeste praktijken niet. Dit is ook belangrijke informatie overigens, maar voegt het iets toe aan je Google positie? Nee, niet bepaald. Daarnaast dateert het laatste bericht vaak ook nog van een jaar geleden. Dus ook de actualiteit is ver te zoeken. Het starten van een gezondheidsblog is een hele goede manier om op een informatieve manier je website actueel te houden.
Waar moet een goede gezondheidsblog aan voldoen?
Moet je blog dan ook nog over iets gaan wat mensen daadwerkelijk interesseert? Jazeker, want hoe actiever jouw actuele content wordt gelezen, hoe meer kliks je naar je website krijgt en hoe hoger je dus weer in Google terecht komt. Hier ligt waarschijnlijk ook meteen de grootste uitdaging, want hoe zorg je voor goede, unieke content? Er zijn al zoveel gezondheidsblogs in de omloop, dat het erg moeilijk is om nog origineel te blijven; elk onderwerp lijkt al behandeld te zijn. Dat is zeker waar, het gaat alleen om de insteek. Als (para)medisch specialist heb je heel veel autoriteit en word je mening direct heel serieus genomen. Mensen willen graag de mening lezen van een specialist. Dit kan al een hele belangrijke insteek zijn van je gezondheidsblog – specialisten aan het woord laten over verschillende gezondheid topics.
Elementen van een goede (gezondheids)blog
Bij het starten van een nieuwe blog heb je een aantal vaste elementen welke je houvast geven:
- Doel: Voor wie schrijf je? Wat wil je bereiken? Wat is je thema?
- Structuur: Hoe ga je te werk? Hoe deel je je blog in?
- Stijl: Wat maakt een goed verhaal? Hoe zorg je ervoor dat je de aandacht weet vast te houden?
Bijpassende beelden: Hoe interessant jouw blog ook is, je blog is incompleet als je geen aanvullende afbeelding hebt. Deze pagina zou er een stuk leger uitzien als je bovenstaand plaatje niet had. Gelukkig kun je eenvoudig rechtenvrije afbeeldingen downloaden via Google.
Hieronder zie je hoe dit werkt:
Gezondheidsblog vs. gezondheidsvlog
Ik geef een aantal tips om je op weg te helpen met het opzetten van een goede gezondheidsblog:
Wees onafhankelijk
Een gebruikelijke manier om met ideeën voor je blog te komen, is door te kijken naar succesvolle blogs van anderen. Beter goed gejat dan slecht bedacht zou je denken. Dit kan helpen met ideeën, maar je zult al snel ontdekken dat je dan niet erg origineel bent. Als het onderwerp al veelvuldig is behandeld, moet je soms je een eigen draai aan je blog geven. Wij raden je aan om blogs te lezen, maar wij raden je daarnaast ook af om hier je primaire inspiratiebron van te maken. Ga uit van je eigen expertise en belicht een onderwerp vanuit dit expertise. Laat hierbij de experts aan het woord.
Wees persoonlijk (get personal)
Je kunt je unieke draai aan het onderwerp geven door vanuit je eigen ervaringen te schrijven. Eén van de redenen dat je vaak dezelfde onderwerpen ziet, is omdat men overneemt van anderen in plaats van uit eigen ervaringen te schrijven. Hier kan ik aan toevoegen dat persoonlijke content veel beter wordt gelezen dan algemene berichten.. Kun je hier hulp bij gebruiken (nee je hoeft niet altijd zelf het wiel uit te vinden)? Wij jou helpen met het creëren van persoonlijke content. Lees verder op: https://www.fysiopromotor.nl/get-personal-fysiopromotor-abonnement/ (dit doen wij naast fysiopraktijken ook voor andere zorginstellingen en eerstelijns praktijken)
Los problemen op
Een zeer effectieve manieren om unieke content te creëren, is als je problemen van je lezers oplost. Als zij een probleem hebben, is het duidelijk dat ze niet op de hoogte zijn van een oplossing. Ben je de eerste die met een oplossing komt? Dan zullen ze jou onthouden. Als je weet waar je over schrijft, weet je ook de problemen die er vaak mee gepaard gaan en dus ook de oplossingen. Dit kun je zien als hapklare oplossingen bij eventuele problemen. Tot slot, reageer op de comments!
Verdiep je in het onderwerp
Schrijf iets over een relatief onbekend onderwerp wat wel aanspreekt maar waar gewoon nog weinig over is geschreven. Om een voorbeeld te geven: weet je wat een posturaal syndroom is? Als ik zeg verkeerde houding, weet ik zeker dat er al meer lampjes gaan branden. Probeer dus een onderwerp te vinden wat in jouw straatje past en waar je een goed verhaal over kunt schrijven. Je bent de andere bloggers een stapje voor als je met informatie komt die je nergens anders kunt vinden. Als het onderwerp al is behandeld, heb je een streepje voor als je met meer inside informatie kunt komen.
Ga vloggen
Vlogs spreken beter aan dan vlogs. Als je een fysiotherapeut ziet praten, krijg je een veel beter beeld van de manier van werken, de persoon zelf en noem maar op dan als je het in tekstvorm te zien krijgt. Ook patiëntervaringen zijn effectiever in de vorm van een video, omdat dit gepaard gaat met emotie en mening. Als je besluit om een vlog te plaatsen, houd dan de volgende tips in acht:
- Kijk of het bij je onderwerp past. Hier moet ik gelijk aan praktische zaken, zoals het repareren van iets. Mensen zien liever een instructie dan dit te lezen. it kan ideaal bij een bepaalde massagetechniek.
- Zorg dat je filmpjes kort maar krachtig zijn. Twee minuten wordt toch wel gezien als de max.
- Geef waardevolle content. De meest bekeken video’s zijn handleidingen en DIY’s, waarbij mensen op zoek zijn naar een antwoord op hun vraag. Geef dat antwoord dan ook zo snel mogelijk. Is jouw video puur ter vermaak? Zorg dat je geen dode momenten krijgt in het filmpje, dan klikt men weg.
Maak een planning
Komt dit je bekend voor? Je moet een blog schrijven met nog maar een kwartiertje voor de uiterste deadline. Dit zorgt ervoor dat je overhaast gaat schrijven en wat je schrijft blinkt uit in een afwezigheid van creativiteit. Door te plannen, heb je alle tijd om met nieuwe ideeën te komen en een route uit te stippelen van verschillende onderwerpen die je wilt behandelen. Je kunt hier zo flexibel in zijn als je wilt, en om je nog een extra tip te geven, hou wat ‘nood’blogs achter de hand die je kunt gebruiken als je echt niets hebt of tijd te kort komt.
Hoe zorg ik ervoor dat mijn gezondheidsblog iets oplevert?
Wat je wilt bereiken met je blog, is dat je (potentiële) patiënten meer te weten komen welke dienstverlening je allemaal biedt en wat je als fysiotherapeut voor ze kunt betekenen over bepaalde onderwerpen in de fysiotherapie. Door bijvoorbeeld te schrijven over de kracht van mindfulness. Hierdoor wil je dat lezers actie laten ondernemen dat door ze zich opgeven voor de cursus zelf de cursus te laten volgen, ze contact te laten opnemen en noem maar op. Hoe doe je dit? Dit kun je doen door met verschillende contactmogelijkheden in je blog terug te laten komen, met aanbiedingen als een gratis proefles te komen (mensen zijn erg gevoelig voor korting) en of door je blog zo te schrijven dat iedereen zich erdoor aangesproken voelt.
Hoe promoot ik mijn gezondheidsblog?
Je wilt graag dat je blog gelezen wordt, je schrijft het immers niet voor niets! Deze 5 middelen helpen jou hierbij:
- Social media
- Nieuwsbrief
- Gastblog
- Reacties
Hulp nodig bij het creëren van persoonlijke contact? Neem dan contact met ons op!