Artikel: Kirsten Elenbaas-Baane, eigenaar ZorgPromotor
Veel zorgorganisaties denken nog in communicatiemiddelen, zoals een website of een nieuwsbrief. De juiste middeleninzet kan pas bepaald worden als het DNA, de doelgroepen en de boodschap duidelijk zijn. In een blog voor MedischOndernemen geeft Kirsten praktische tips hoe u op de juiste manier kunt communiceren om uw zorgorganisatie zichtbaar te maken bij de gewenste doelgroepen:
Leg het DNA van de zorgorganisatie in een verhaal vast
Wat is uw verhaal, wat maakt uw zorgorganisatie uniek?
Een goed verhaal, maakt het een stuk gemakkelijker om op de juiste manier te communiceren. Zorg dat het een geloofwaardig verhaal is. Weet wie uw klanten zijn en wat u te bieden heeft. Maak duidelijk wie wat doet in de organisatie en vraag uzelf af of je uw fysieke netwerk optimaal gebruikt. Bedenk hoe u dat gaat communiceren.
Het verhaal is belangrijk omdat u een unieke positionering wilt hebben. U bent eigenlijk een merk en uw medewerkers zijn dat ook. Zet uw identiteit goed neer, bepaal uw doelgroep en uw concurrenten. Deze drie pijlers bepalen de positionering van uw zorgorganisatie.
Thuisarts.nl
Waarom is Thuisarts.nl zo populair (in 2019 150 duizend bezoekers per dag)?
Dat komt onder meer doordat de content geschreven is vanuit de vraag en er sprake is van sterke visuele ondersteuning via foto’s en video’s. Huisartsen en assistenten verwijzen naar Thuisarts.nl en de site wordt daardoor als een betrouwbare bron gezien. De teksten zijn geschreven in Jip- en Janneke taal.
Wat is het bestaansrecht van de zorgorganisatie? Kwalitatief goede zorg bieden, dat is te algemeen en eigenlijk een vast gegeven. Formuleer het anders, bijvoorbeeld: Kijk in onze winkel, dit is ons aanbod. Of ga in op de zoekvraag en geef antwoord. Heeft u schouderklachten? Dit kunnen wij voor u betekenen?’
Nog een tip: Goede voorlichting of relevante informatie geven op de site is heel belangrijk, het kan ervoor zorgen dat minder patiënten naar de huisartsenpraktijk komen. Dan heeft u de aandacht van een klant. U helpt om een juiste beslissing te nemen.
Wat is een goede website?
- Vertelt een verhaal
- Geeft antwoord op een vraag
- Is een betrouwbare bron
- Laat mobiel leidend zijn
- Genoeg call-to-action (genoeg mogelijkheden om door te klikken en verder te lezen0
- Goede koppen
- Belangrijkste informatie bovenaan
- Met verhalen van klanten
- Persoonlijke verhalen van medewerkers, mensen willen weten wie hun behandelaars zijn
- Laat zien dat artsen achter de informatie staan
- Geen stockbeelden, maar eigen beeldmateriaal
Hoe wordt een zorgorganisatie gevonden op Google?
90 procent blijkt op de eerste pagina te staan. Is dat pagina 2 dan mis u minstens 500 potentiële klanten per maand. Een rekensom laat zien dat je in geval van een fysiotherapiepraktijk ongeveer vijfduizend euro extra omzet verliest door een zoekterm.
Beeld is heel belangrijk op een site. ‘Een oudere vrouw met een rollator of een jonge vitale man? Welke patiënt past het best bij ons? Denk daar over na.’
Zorg dat de content ‘Google-proof’ is en dat de site goed beveiligd is. Maak gebruik van de juiste zoektermen zorg voor genoeg in- en externe links. Zorg dat de website snel genoeg is. Gebruik hierbij: Maak je webpagina’s snel op alle apparaten.
Tips voor social media:
- Neem social media serieus
- Be social
- Vermijd copy paste
- Geen stockbeelden gebruiken
- Plaats niet alleen maar om het plaatsen
- Sharing = caring
- Vertel het persoonlijke verhaal
Nieuwsbrief
Waarom een nieuwsbrief uitbrengen?
Het zorgt voor betrokken patiënten die de praktijk beter leren kennen. Het zorgt voor verkeer naar de website en relevante informatie in de nieuwsbrief. Narrowcasting presentatie, schermen in de wachtkamer zijn heel handig. U kunt goed informatie delen en het scheelt veel drukwerk.
Hoe vind ik de tijd om dit allemaal te doen?
Gebruik deze tips om uw middelen optimaal in te zetten en haal eruit wat u er nu al mee kunt doen.